Jak szukać sponsora? Porady Alicji Tchórz
Myśląc o sportowcach, mamy przed oczami głównie tych z pierwszych stron gazet, serwisów internetowych czy TV. Dziennikarze rozpisują się na temat zarobków, kontraktów sponsorskich, a sumy, jakie podają, rozpalają naszą wyobraźnię. O tym, jak pozyskać sponsora i tworzyć z nim relację przynoszącą obopólne korzyści, przeczytacie w kolejnej części poradnika AQUA SPEED magazyn przygotowanego przez Alicję Tchórz!
Sportowcy, szukając sponsora, mogą skorzystać z usług menagera, domów mediowych lub zalogować się na platformach takich jak Nasimistrzowie.pl czy Whitepress. Poszukując na własną rękę, skupiłabym się na kilku firmach, które korzystają ze współpracy ze sportem i ich grupa odbiorów jest tożsama z odbiorcami zawodnika (np. związek lokalny).
Wysyłanie setek ofert do losowych przedsiębiorców z moich obserwacji jest mało skuteczne.
Zdarza się, że firmy mają określoną strategię marketingową i zaczynają szukać osób do współpracy. Pomocne do wychwycenia takich ofert są dedykowane grupy na FB, LinkedIn czy wcześniej wspomniane portale.
Ważne kompetencje sportowca
Niestety cały czas brakuje szkolenia zawodników w tym zakresie. Kariera sportowa jest krótka i to, jak zawodnicy wykorzystają swoje „5 minut”, w dużej mierze zależy od nich. Gdybym była młodym aspirującym sportowcem, zdecydowanie skupiłabym się na:
- pracy nad językiem angielskim,
- rozwoju kontaktów z mediami (wiem, że udzielanie wywiadów czasem jest uciążliwe, jednak tak budujemy swój wizerunek i możemy wyjść poza wąską grupę kibiców danej dyscypliny),
- rzetelnym prowadzeniu swoich mediów społecznościowych.
Budowanie wizerunku sportowca
W sieci dobrze jest pamiętać o następujących zasadach:
Bądź aktywny!
To, że akurat nie ma jakichś zawodów, nie znaczy, że Twoje profile mają „spać”. Kibice są ciekawi, jak trenujesz, co jesz, jak odpoczywasz. Jesteś ich idolem. A jeśli chcesz mieć szerokie grono odbiorów i stawać się coraz bardziej wartościowym produktem dla sponsorów, regularnie dziel się informacjami na portalach społecznościowych.
Jednak nie mogą być to tylko wpisy typu „dzień dobry w poniedziałek”, „miłego weekendu” – takich profili jest mnóstwo. Najbezpieczniej przyjąć zasadę: piszemy wtedy, gdy mamy do powiedzenia coś naprawdę ważnego, potrzebnego, ciekawego lub śmiesznego. Musisz znaleźć pomysł na siebie i oferować fanom wartość dodaną, np. ciekawe informacje sportowe, porady, dodatkową dawkę motywacji.
Bądź prawdziwy!
Nic nie sprzedaje się lepiej niż autentyczność. Określ swój pomysł na profil oraz grupę docelową, do której będziesz kierował wpisy. Publikuj spójne informacje w dziedzinach, w których czujesz się pewnie. Jeśli interesuje Cię dieta > wstawiaj przepis lub filmiki, jak gotujesz, a jeśli interesują Cię ćwiczenia > wrzucaj propozycje treningów itd. Pisz zrozumiałym językiem, naturalnie i dostosuj treści do swojej grupy docelowej.
Podczas zawodów działaj!
Wiemy, że wtedy jest najmniej czasu i chęci na wstawianie postów, ale to czas imprez sportowych jest dla kibiców i dla Ciebie najważniejszy. Wszelkie informacje dotyczące wyników muszą być zamieszczane bardzo regularnie. To z Twoich profili fani powinni dowiedzieć się o nich najszybciej.
Nie wstydź się tego, co robisz!
Jesteś Mistrzem w tym, co robisz. Nie bagatelizuj swoich osiągnięć. Bądź obiektywny wobec siebie, ale nie nazbyt surowy. Jeśli zdobyłeś tytuł Mistrza Polski > pochwal się tym! Nie musisz dodawać, że czas jest gorszy od jakiegoś rekordu. Fani mają się cieszyć z Twojego sukcesu.
Jesteś idolem, więc zachowuj się jak idol!
Oficjalne profile muszą wyglądać schludnie, profesjonalnie. Nie ma tam miejsca na zdjęcia z imprez itp. Masz być wzorem do naśladowania.
Nagrywaj filmiki!
Nie muszą być one superprofesjo- nalne. Facebook jest portalem spo- łecznościowym, czyli swoim. Kiedy do filmiku dołączysz promocję, portal nawet lepiej go wypozycjonuje, gdy będzie nagrany z tzw. ręki. Może Twoje filmiki będą się cieszyły taką popularnością, że założysz konto na YouTubie.
Nie zapominaj o Instagramie!
To bardzo prosty sposób kreowania swojego wizerunku. Odbiorca skupia się tylko na grafice i szybko reaguje na obraz. Nie zapomnij oznaczyć na zdjęciu sponsorów oraz dołączyć liczne hasztagi, dzięki którym szersze grono odbiorców może Cię znaleźć.
Relacje online!
Relacje na TikToku, Snapchacie, Facebooku czy Instagramie mocno ubogacają i cieszą się dużą popularnością. Dzięki nim Twoi kibice będą mogli Cię lepiej poznać, być bliżej Ciebie oraz przeżywać wszystkie wydarzenia razem z Tobą.
Zadawaj pytania i udzielaj odpowiedzi!
Istotna jest interakcja z odbiorcami. Zapytaj, co sądzą na dany temat lub jakie ćwiczenie najbardziej lubią/ polecają. Niech czują się ważni (bo przecież każdy kibic jest ważny) oraz niech czują wpływ na Twoje działania. Jeśli ktoś zadał Ci jakieś pytanie – czy to w komentarzu, czy w wiadomości prywatnej – odpowiadaj.
Rób konkursy!
Aktywizuj fanów. Konkursy są na to świetnym sposobem. Dzięki temu na Twoim profilu wzrośnie ruch – reaktywność odbiorców. Szybko zbierzesz sporo polubień, komentarzy i udostępnień. A przecież o to chodzi!
PS. W szafie każdego sportowca znajdzie się jakiś gadżet pożądany przez kibiców. Istotną wartością dla sponsora może być również łatwość w udzielaniu wywiadów, otwartość, kontakt z młodzieżą oraz ideały zgodne z misją firmy.
Alicja Tchórz – twórczyni portalu nasimistrzowie.pl. Polska pływaczka specjalizująca się w stylu grzbietowym, mistrzyni Europy na krótkim basenie i wielokrotna rekordzistka Polski. Uczestniczka Igrzysk Olimpijskich w Londynie i Rio de Janeiro.
------------
Przeczytajcie również pierwszą część poradnika przygotowanego przez Alicję o tym czym jest sponsoring w sporcie AQUA SPEED magazyn.
Zaangażowanie sponsoringowe marki AQUA SPEED!
Marka AQUA SPEED wspiera ciekawe, wartościowe projekty sportowe, organizowane zarówno przez pasjonatów, lokalnych działaczy, społeczników, jak i profesjonalnych organizatorów. Wszędzie tam, gdzie sport łączy się z dobrą zabawą, przygodą i miłością do wody, wypatrujcie logo naszej marki!